Harmonogram kampanii crowdfundingowej Ogólne Projekty Wiedza by Magdalena Komur - 7 stycznia 201931 października 2019 Planujesz przeprowadzić kampanię crowdfundingową, ale nie wiesz od czego zacząć? Zapraszam do zapoznania się z poniższym materiałem! Prowadzenie projektu crowdfundingowego może wydawać się czarną magią i bardzo stresującym zajęciem, szczególnie jeśli jesteśmy nowicjuszami. Poniżej przedstawiam uniwersalny harmonogram kampanii. Oczywiście nie jest to sztywna formuła, a elementy można dostosować do swoich potrzeb. Warto zaplanować swoją kampanię krok po kroku, aby po jej starcie w ferworze emocji się nie pogubić.Wpis jest długi, więc uzbrój się w cierpliwość, weź herbatę, kawę, czy kanapkę i do dzieła! Zacznijmy od tego, że crowdfunding nie powinien być pierwszym krokiem, jaki podejmujesz, jeśli chcesz zrealizować jakikolwiek projekt. Powinien to być element, wynikający z planu realizacji całego pomysłu. Rzadko sukces odnosi kampania, która bez zapowiedzi zaskakuje wspierających. Przygotowanie kampanii zajmuje średnio miesiąc, zainwestuj ten czas – zysk przyjdzie z nawiązką! Krok 1: Pierwsze działania– Opracowanie koncepcji i celu, który chcesz osiągnąć.– Zaproś ludzi do współpracy i zróbcie burzę mózgów. Prowadzenie całej kampanii w pojedynkę do duże wyzwanie. Nie jesteś w stanie być specem od grafiki, filmów, marketingu i copywritingu jednocześnie. Pamiętaj, że podzielenie się z kimś problemem zmniejsza go o połowę!– Oszacowanie budżetu: ile środków potrzebujesz na realizację celu, jakie są koszty produkcji i dostawy nagród, koszty elementów projektu (np. opłacenie grafika, filmowca)– Stworzenie landing page (opcjonalne, polecane przy większych kampaniach). Landing page to strona zapowiadająca projekt. Celem jest zbieranie maili osób zainteresowanych wsparciem projektu. Więcej o landingu w dedykowanym wpisie.– Wstępne zdefiniowanie grup docelowych, czyli odbiorców Twojej kampanii.– Wstęp do planu promocji. Zacznij wyszukiwać i zapisywać tematycznie powiązane fanpage, fora, grupy, osoby, media. Krok 2: Miesiąc przed publikacją projektu– Promowanie landing page. Roześlij informację z zapowiedzią projektu (koniecznie dołącz link do landingu) do wcześniej zdefiniowanych grup docelowych oraz notki prasowe do mediów. Zachęcaj do zapoznania się z projektem i zostawieniem maila. Dobra rada: stwórz samodzielnie notkę prasową i rozsyłaj gotowca. – Baza partnerów, influencerów. Wyszukaj osoby, instytucje, które mają swoją publiczność i nawiąż z nimi współpracę. Możesz pochwalić się landingiem. Takie osoby będą promować kampanię wśród swoich odbiorców i potwierdzać Twoją wiarygodność. Krok 3: Dwa tygodnie przed publikacją projektu– Zgłoszenie projektu. Jeśli projekt został już zgłoszony i zaakceptowany, zacznij uzupełniać treści. Elementy projektu to: miniatura, zajawka (2-3 zdania przedstawiające projekt), film promujący, opis, nagrody. – Analiza dotychczasowych działań promocyjnych. Jeśli coś się nie sprawdziło, zastanów się nad modyfikacją komunikatu lub przedefiniowaniem grupy docelowej.-Weryfikacja projektu. Uzupełniony projekt zgłoś go weryfikacji, aby osoba, która się nim opiekuje mogła go sprawdzić i przesłać uwagi i wskazówki, daj sobie czas na naniesienie poprawek.– Czas trwania projektu. Skonsultuj i ustaw czas trwania projektu. Polecamy 30/45 dni (minimalny czas trwania to 21 dni, maksymalny 75). Krok 4: Tydzień przed publikacją projektu– Weryfikacja projektu. Wyślij link do oczekującego projektu do bliskich osób z prośbą o komentarz. Jeśli powtarzają się pytania, stwórz FAQ.– Zaplanuj pierwszy dzień kampanii. Start projektu jest bardzo ważny! Przemyśl, o jakiej porze Twoja społeczność jest najaktywniejsza.– Doprecyzuj plan promocji na cały czas trwania projektu. Jak, gdzie, kiedy będziesz puszczać info o projekcie, zaplanuj aktualizacje i dodatkowe treści do projektu. Krok 5: Publikacja projektu. Przykłady działań w trakcie kampaniiHurra! Udało się! Projekt jest online, a więc czas zabrać się do pracy! 😉Na początek– Wyślij projekt do najbliższej grupy docelowej, osób które czekają w blokach startowych aby wesprzeć. Prześlij projekt do najbliższych i osób, które i tak go wesprą, ważne jest zmotywowanie ich na samym początku.– Udostępnij informację o projekcie i możliwości wpłat na swoich kanałach komunikacyjnych (nie zapomnij dołączyć linku do projektu!)– Wyślij mailing do wcześniej zebranych kontaktów z landing page, list społeczności i mediów. Pamiętaj, że osobisty apel działa najlepiej!W trakcie– Sprawdzaj statystyki i ruch na swoim projekcie, aby wiedzieć, skąd są Twoi wspierający i gdzie zintensyfikować promocję.– Bądź na bieżąco z komentarzami, pytaniami, wiadomościami, nie pozostawiaj nikogo bez odpowiedzi.– Call to action. Twórz angażujące treści, zachęcające do reakcji, udostępnień, komentarzy. Pamiętaj, że znacząco zwiększa to zasięg postów.– Reaguj na zachowania kampanii – jeśli szybko osiągniesz zamierzony cel, miej w zanadrzu kolejne progi wsparcia (co dodatkowo zrobisz, jeśli przekroczysz 120%, 150%, 200% wsparcia). Jeśli projekt idzie wolno – przygotuj komunikaty zachęcające do wsparcia.– Dodawaj aktualizacje. Po osiągnięciu ok. 20%, 50%, 70%, 100% wsparcia dodaj aktualność – podziękuj za zainteresowanie i wsparcie, poinformuj o nowościach i etapach realizacji projektu.– Media o nas. Jeśli jakiś portal napisze o Twoim projekcie, dodaj tę informację w „Media o nas” w zakładce zarządzania projektem.PółmetekStart i koniec kampanii cieszą się zazwyczaj wysokim zainteresowaniem. Pamiętaj, aby projekt był żywy przez cały czas trwania. Kiedy zainteresowanie spada przygotuj się na zmianę strategii, skontaktuj się ponownie z osobami, które zadeklarowały wsparcie, miej w zanadrzu coś ciekawego, np. ogłoszenie nowego partnerstwa/sponsora, dodanie nowej nagrody. O sposobach na przełamanie zastoju w projekcie przeczytasz tutaj: https://blog.polakpotrafi.pl/2019/01/07/jak-przelamac-zastoj-w-projekcie/ Krok 6: Zakończenie kampaniiScenariusz 1: Projekt osiągnął zamierzony celGratulacje! Twój wysiłek się opłacił! Poinformuj wspierających o sukcesie i podziękuj za ich zaangażowanie i wsparcie. Przejdź do realizacji projektu i nagród. Pamiętaj, aby na bieżąco informować wspierających o postępach prac.Scenariusz 2: Projekt nie osiągnął celuNie załamuj się! Przeprowadź analizę swojego projektu, zastanów się, co się sprawdziło, a co nie. Jaki odbiór miała kampania, jakie zadania udało się zrealizować, jakie trudności napotkano w trakcie prowadzenia projektu. Tak przygotowane case study możesz przesłać skonsultować z opiekunką projektu. Krok 7: Projekt zrealizowany i zakończonyUff, dotarliśmy do końca, wszystkie nagrody są już rozesłane, a cel projektu zrealizowany!Dodaj aktualizację z tą informacją, zachęć do pozostania z Tobą w kontakcie, szczególnie jeśli planujesz kolejny projekt. Masz dodatkowe pytania? Czekam na kontakt: magdalena@polakpotrafi.pl Komentuj Share on Facebook Share Share on TwitterTweet Share on Pinterest Share Share on LinkedIn Share Share on Digg Share