Jesteś tutaj
Strona główna > Ogólne > Harmonogram kampanii crowdfundingowej

Harmonogram kampanii crowdfundingowej

Planujesz przeprowadzić kampanię crowdfundingową, ale nie wiesz od czego zacząć? Zapraszam do zapoznania się z poniższym materiałem!

Prowadzenie projektu crowdfundingowego może wydawać się czarną magią i bardzo stresującym zajęciem, szczególnie jeśli jesteśmy nowicjuszami. Poniżej przedstawiam uniwersalny harmonogram kampanii. Oczywiście nie jest to sztywna formuła, a elementy można dostosować do swoich potrzeb. Warto zaplanować swoją kampanię krok po kroku, aby po jej starcie w ferworze emocji się nie pogubić.
Wpis jest długi, więc uzbrój się w cierpliwość, weź herbatę, kawę, czy kanapkę i do dzieła!

Zacznijmy od tego, że crowdfunding nie powinien być pierwszym krokiem, jaki podejmujesz, jeśli chcesz zrealizować jakikolwiek projekt. Powinien to być element, wynikający z planu realizacji całego pomysłu. Rzadko sukces odnosi kampania, która bez zapowiedzi zaskakuje wspierających. Przygotowanie kampanii zajmuje średnio miesiąc, zainwestuj ten czas – zysk przyjdzie z nawiązką!

Krok 1: Pierwsze działania
– Opracowanie koncepcji i celu, który chcesz osiągnąć.
– Zaproś ludzi do współpracy i zróbcie burzę mózgów. Prowadzenie całej kampanii w pojedynkę do duże wyzwanie. Nie jesteś w stanie być specem od grafiki, filmów, marketingu i copywritingu jednocześnie. Pamiętaj, że podzielenie się z kimś problemem zmniejsza go o połowę!
– Oszacowanie budżetu: ile środków potrzebujesz na realizację celu, jakie są koszty produkcji i dostawy nagród, koszty elementów projektu (np. opłacenie grafika, filmowca)
– Stworzenie landing page (opcjonalne, polecane przy większych kampaniach). Landing page to strona zapowiadająca projekt. Celem jest zbieranie maili osób zainteresowanych wsparciem projektu. Więcej o landingu w dedykowanym wpisie.
– Wstępne zdefiniowanie grup docelowych, czyli odbiorców Twojej kampanii.
– Wstęp do planu promocji. Zacznij wyszukiwać i zapisywać tematycznie powiązane fanpage, fora, grupy, osoby, media.

Krok 2: Miesiąc przed publikacją projektu
– Promowanie landing page. Roześlij informację z zapowiedzią projektu (koniecznie dołącz link do landingu) do wcześniej zdefiniowanych grup docelowych oraz notki prasowe do mediów. Zachęcaj do zapoznania się z projektem i zostawieniem maila. Dobra rada: stwórz samodzielnie notkę prasową i rozsyłaj gotowca.
– Baza partnerów, influencerów. Wyszukaj osoby, instytucje, które mają swoją publiczność i nawiąż z nimi współpracę. Możesz pochwalić się landingiem. Takie osoby będą promować kampanię wśród swoich odbiorców i potwierdzać Twoją wiarygodność.

Krok 3: Dwa tygodnie przed publikacją projektu
– Zgłoszenie projektu. Jeśli projekt został już zgłoszony i zaakceptowany, zacznij uzupełniać treści. Elementy projektu to: miniatura, zajawka (2-3 zdania przedstawiające projekt), film promujący, opis, nagrody.
– Analiza dotychczasowych działań promocyjnych. Jeśli coś się nie sprawdziło, zastanów się nad modyfikacją komunikatu lub przedefiniowaniem grupy docelowej.
-Weryfikacja projektu. Uzupełniony projekt zgłoś go weryfikacji, aby osoba, która się nim opiekuje mogła go sprawdzić i przesłać uwagi i wskazówki, daj sobie czas na naniesienie poprawek.
– Czas trwania projektu. Skonsultuj i ustaw czas trwania projektu.
Polecamy 30/45 dni (minimalny czas trwania to 21 dni, maksymalny 75).

Krok 4: Tydzień przed publikacją projektu
– Weryfikacja projektu. Wyślij link do oczekującego projektu do bliskich osób z prośbą o komentarz. Jeśli powtarzają się pytania, stwórz FAQ.
– Zaplanuj pierwszy dzień kampanii. Start projektu jest bardzo ważny! Przemyśl, o jakiej porze Twoja społeczność jest najaktywniejsza.
– Doprecyzuj plan promocji na cały czas trwania projektu. Jak, gdzie, kiedy będziesz puszczać info o projekcie, zaplanuj aktualizacje i dodatkowe treści do projektu.

Krok 5: Publikacja projektu. Przykłady działań w trakcie kampanii
Hurra! Udało się! Projekt jest online, a więc czas zabrać się do pracy! 😉

Na początek
– Wyślij projekt do najbliższej grupy docelowej, osób które czekają w blokach startowych aby wesprzeć. Prześlij projekt do najbliższych i osób, które i tak go wesprą, ważne jest zmotywowanie ich na samym początku.
– Udostępnij informację o projekcie i możliwości wpłat na swoich kanałach komunikacyjnych (nie zapomnij dołączyć linku do projektu!)
– Wyślij mailing do wcześniej zebranych kontaktów z landing page, list społeczności i mediów. Pamiętaj, że osobisty apel działa najlepiej!

W trakcie
– Sprawdzaj statystyki i ruch na swoim projekcie, aby wiedzieć, skąd są Twoi wspierający i gdzie zintensyfikować promocję.
– Bądź na bieżąco z komentarzami, pytaniami, wiadomościami, nie pozostawiaj nikogo bez odpowiedzi.
– Call to action. Twórz angażujące treści, zachęcające do reakcji, udostępnień, komentarzy. Pamiętaj, że znacząco zwiększa to zasięg postów.
– Reaguj na zachowania kampanii – jeśli szybko osiągniesz zamierzony cel, miej w zanadrzu kolejne progi wsparcia (co dodatkowo zrobisz, jeśli przekroczysz 120%, 150%, 200% wsparcia). Jeśli projekt idzie wolno – przygotuj komunikaty zachęcające do wsparcia.
– Dodawaj aktualizacje. Po osiągnięciu ok. 20%, 50%, 70%, 100% wsparcia dodaj aktualność – podziękuj za zainteresowanie i wsparcie, poinformuj o nowościach i etapach realizacji projektu.
– Media o nas. Jeśli jakiś portal napisze o Twoim projekcie, dodaj tę informację w „Media o nas” w zakładce zarządzania projektem.

Półmetek
Start i koniec kampanii cieszą się zazwyczaj wysokim zainteresowaniem. Pamiętaj, aby projekt był żywy przez cały czas trwania. Kiedy zainteresowanie spada przygotuj się na zmianę strategii, skontaktuj się ponownie z osobami, które zadeklarowały wsparcie, miej w zanadrzu coś ciekawego, np. ogłoszenie nowego partnerstwa/sponsora, dodanie nowej nagrody.
O sposobach na przełamanie zastoju w projekcie przeczytasz tutaj: http://crowdcommunity.e-kei.pl/polakpromuje/2019/01/07/jak-przelamac-zastoj-w-projekcie/

Krok 6: Zakończenie kampanii
Scenariusz 1: Projekt osiągnął zamierzony cel
Gratulacje! Twój wysiłek się opłacił! Poinformuj wspierających o sukcesie i podziękuj za ich zaangażowanie i wsparcie. Przejdź do realizacji projektu i nagród. Pamiętaj, aby na bieżąco informować wspierających o postępach prac.

Scenariusz 2: Projekt nie osiągnął celu
Nie załamuj się! Przeprowadź analizę swojego projektu, zastanów się, co się sprawdziło, a co nie. Jaki odbiór miała kampania, jakie zadania udało się zrealizować, jakie trudności napotkano w trakcie prowadzenia projektu. Tak przygotowane case study możesz przesłać skonsultować z opiekunką projektu.

Krok 7: Projekt zrealizowany i zakończony
Uff, dotarliśmy do końca, wszystkie nagrody są już rozesłane, a cel projektu zrealizowany!
Dodaj aktualizację z tą informacją, zachęć do pozostania z Tobą w kontakcie, szczególnie jeśli planujesz kolejny projekt.

Masz dodatkowe pytania? Czekam na kontakt: magdalena@polakpotrafi.pl

Komentuj
Magdalena Komur
Od 2016 roku opiekunka projektów crowdfundingowych w Polak Potrafi. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prywatnie miłośniczka teatru.
Top