Jesteś tutaj
Strona główna > Projekty > Społeczność – kluczowy element projektu crowfundingowego

Społeczność – kluczowy element projektu crowfundingowego

Określenie crowdfunding to połączenie dwóch angielskich słów: „crowd” – tłum oraz „funding” – fundować, finansować. W dosłownym tłumaczeniu jest to finansowanie przez tłum, choć w Polsce mówimy o finansowaniu społecznościowym. Tłum jest podmiotem anonimowym, a społeczność jest nam znana. To właśnie społeczność jest najważniejszym i nieodłącznym elementem każdej kampanii crowdfundingowej.

W polskim słowniku społeczność ma bardzo szerokie znaczenie. W rozumieniu projektu crowdfundingowego trafniej będzie użyć angielskiego „community”, czyli grupę ludzi, wspólnotę, która ma zbieżne cele, w których realizacje jest zaangażowana. Zatem społeczność w rozumieniu crowdfundingu, to ludzie zgromadzeni wokół konkretnego projektu/idei, w którym chcą współuczestniczyć, rozwijać go i wspierać finansowo. Mówimy o osobach, które nie tylko obserwują nasze działania, ale również w nich uczestniczą.

Społeczność jest dla projektu crowdfundingowego niezbędnym elementem funkcjonowania.

Wspierający projekt crowdfundingowy dzielą się na dwie grupy: społeczność i tłum, który przychodzi dopiero za społecznością. Jeżeli chcesz, aby projektem zainteresował się tłum, na początku musisz zadbać o społeczność – ludzi, którzy w oczach tego tłumu projekt uwiarygodnią, będą w stanie za niego poświadczyć swoim zaangażowaniem, propagować i pokazywać, że to co robisz jest ważne, istotne i warto się w te działania włączyć.

Myśląc o własnym projekcie na PolakPotrafi.pl, na początku warto zainteresować ludzi swoim pomysłem. Nie ma z góry określonego czasu,
w którym zbudujesz społeczność. Niektórym zabiera to lata, innym 3 miesiące. Wszystko zależy od tego, jaki masz cel, ile pieniędzy potrzebujesz na jego realizację i jak skuteczne są Twoje działania. Faktem jest jednak, że nie uda się zbudować społeczności dopiero w trakcie kampanii na PolakPotrafi.pl, która optymalnie powinna trwać około 45 dni. Trzeba to zrobić wcześniej. Oczywiście szanse na sukces są większe, jeśli wcześniej byłeś/aś rozpoznawalny/na w swojej branży (tak jak np. Adam Bielecki w himalaizmie), która jest istotą projektu.

Jak zacząć? 

Na początku dopracuj swój pomysł. Jeśli będziesz starał/a się zarazić ludzi tylko tym, że masz fantastyczną koncepcję, na którą potrzebujesz miliona, ale nie zdradzisz o co w niej chodzi, bo Ci ją ukradną, to prędzej wezmą Cię za wariata, niż powierzą swoje pieniądze. Musisz więc zdradzić szczegóły swojego projektu, jak będzie wyglądać, jaki będzie efekt finalny i znaleźć miejsce w swoim pomyśle, na który będą mogli mieć wpływ ludzie.
Przykład: wydając książkę, daj pod głosowanie 3 różne projekty okładek, aby to ludzie mogli zdecydować, który projekt faktycznie zwieńczy gotową publikację.
Trzeba sobie uświadomić, że robiąc crowdfunding, projekt przestaje być tylko Twój, ale będzie w jakimś stopniu wszystkich ludzi, którzy się w niego angażują. A przynajmniej warto dać ludziom poczucie, że tak jest.
Pracując nad projektem możesz równocześnie założyć fan page na facebook’u i zacząć publikować treści związane z Twoją działalnością. Zacznij udzielać się na forach, komentować posty i wpisy na blogach. Jeśli projekt będzie interesujący, a Ty sprawnie będziesz prowadzić komunikację, zobaczysz efekty, w postaci coraz większej liczby osób interesujących się Twoimi działaniami.
Bliżej terminu startu projektu warto pomyśleć o stworzeniu landing page – więcej o landingu znajdziesz tutaj.

A po co to wszystko?

Po to, aby od samego początku było widać silne zaangażowanie ludzi popierających Twoją ideę. W projekcie crowdfundingowym mówimy o progu wiarygodności projektu. Jest to faza projektu, w której ludzie nie znający naszych działań, widząc zaangażowanie innych, sami zaczynają go wspierać. W psychologii termin ten funkcjonuje jako społeczny dowód słuszności i został sformułowany przez Roberta Cialdiniego. Jest to zasada, według której człowiek, nie wiedząc jaka decyzja lub pogląd są słuszne, podejmuje decyzję na podstawie obserwacji innych. Ten magiczny próg wiarygodności to około 30% wartości projektu. Powinno się go osiągnąć dzięki wcześniejszemu budowaniu społeczności, po około 3 do 5 dni od startu kampanii. Dopiero po jego zdobyciu, skuteczne będą dalsze działania promocyjne.

Podsumowując, nie uzbierasz pieniędzy, jeśli odpowiednio wcześniej nie zainteresujesz swoją inicjatywą konkretnej grupy ludzi. Budowanie społeczności to proces, którego nie zrobisz w ciągu godziny. Warto zaplanować swoje działania i konsekwentnie je realizować, a z pewnością przyniosą efekty przy projekcie crowdfundingowym.

Komentuj
Magdalena Komur
Od 2016 roku opiekunka projektów crowdfundingowych w Polak Potrafi. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prywatnie miłośniczka teatru.
Top